Citytrip: Edinburgh

11:44:00

Dag snoesjes, inmiddels ben ik alweer bijna twee weken in Nederland. In de meivakantie vertrokken we namelijk met een groot deel van de studievereniging naar het Schotse Edinburgh voor een korte vakantie. Ik heb zo enorm genoten! Ik heb geprobeerd een beetje een divers overzicht te geven van de foto's die ik gemaakt heb (van de bootreis tot de tour door de Schotse hooglanden en de musea) maar mocht je nog meer interesse hebben: ik heb nog zo'n 350 foto's die nog nergens staan.

We vertrokken op vrijdagmiddag om 17.30 uit de haven van IJmuiden om vervolgens om 09.00 de volgende ochtend aan te komen in Newcastle. Ik heb nog nooit zo lang op een boot gezeten, dus dat was wel echt een nieuwe ervaring. Ik had helaas wel een beetje last van misselijkheid, maar toch heb ik de reis overleefd zonder overgeven! Die kan ik in ieder geval alweer van mijn bucketlist afstrepen.. Toen we in Newcastle aankwamen, moesten we nog eens 1.5 uur in de trein voor we uiteindelijk uitkwamen in Edinburgh. Na een korte tussenstop in het hostel (dat we voor onszelf hadden, chill!) gingen we de stad in voor een stadswandeling, een etentje én een optreden met folkmuziek.

Op de eerste officiële dag zonder reizen bezochten we de universiteit van Edinburgh. Een rondleiding langs allerlei verschillende gebouwen door een studente was de perfecte manier om iets mee te krijgen van het studentenleven in Schotland, ook al was het maar kort. Op de foto zie je het dak van een van de ruimtes van de universiteit van Edinburgh. Het leek een soort van broeikas, die tevens omgebouwd kon worden tot discotheek, maar doordeweeks vooral diende als studie/kantineruimte. Dit is toch prachtig?

De universiteitsgebouwen waren hier ook zo veel mooier dan dat ik gewend was van mijn eigen, Nijmeegse campus. Volgens onze gids was dit 'de perfecte spot voor een groepsfoto', dus die hebben we hier dan ook gemaakt uiteindelijk. Op de foto hierboven zie je een close-up van een van de imposante, prachtige gebouwen.

Een groep ACW'ers staat nou niet per se gelijk aan een groep topsporters, dus ik vond het een flinke uitdaging toen ik hoorde dat we een heuvel gingen beklimmen. Wat een karwei! Gelukkig kon ik met mijn Dr. Martens alles aan en heb ik enorm genoten van het uitzicht over de gehele stad.

Welkom op Urquhart Castle, een ruïne naast Loch Ness. We bezochten deze plek op onze twaalfuur-durende rondrit door de Schotse Hooglanden. Als grote hoogtepunt zouden we een boottochtje maken over het meer, maar dit ging helaas niet door te veel wind waardoor het te gevaarlijk zou zijn om te varen. Ikzelf heb geen wind gezien, maar goed..

Uitzicht vanuit de bus, pt. 1. De natuur in de Schotse Hooglanden is zo ongelooflijk mooi. Prachtige meren, hoge bergen en vergezichten. We hebben die dag een enorme afstand afgelegd en veel stilgezeten, maar het was het allemaal waren. Jaren geleden bezochten mijn ouders Schotland al eens en deden een soortgelijke tour, maar nu kan ook ik de Schotse Hooglanden van harte aanbevelen.

Uitzicht vanuit de bus, pt. 2

Op de donderdag was het tijd voor de meest culturele dag van de gehele trip. We bezochten de National Galleries en twee moderne musea. De foto hierboven en de twee foto's hieronder zijn allemaal van de moderne musea. De National Galleries waren mooi, maar vind ik persoonlijk altijd iets minder interessant. 's Avonds vertrokken we na een stevig avondmaal (semi-aangebrande burgers met cocktails) naar het theater voor een Schotse versie van de Ilias. Zo prachtig!

De foto hierboven is afkomstig uit een film die te zien was in een van de moderne musea. Het was een prachtige film bestaande uit hele emotionele, zwart/wit beelden. Ik weet niet wat het precies was dat me zo aansprak, maar ik vind dit denk ik een van de mooiste dingen die ik de afgelopen tijd gezien heb. Afkomstig uit de expositie British Art Show 8.

Helaas ben ik inmiddels dus weer in Nederland.. Nog een week colleges en dan staan de allerlaatste tentamens van dit collegejaar alweer voor de deur. De tijd ging zo ongelooflijk snel! Met een beetje mazzel heb ik dus over 2 a 3 weken al zomervakantie. Ondertussen ben ik ook druk op zoek naar een bijbaantje in Nijmegen, help ik bij het organiseren van de Introductie én heb ik voorlichten bij COC Nijmegen weer een beetje opgepakt. Druk druk druk, maar oh zo fijn!