Weekje Wetenschap: Honours #1

03:00:00

Weekje Wetenschap: Honours #1




Zoals jullie misschien wel weten, ben ik bezig met een onderzoek naar de relatie tussen (homo)seksualiteit, identiteit en mode. Gedreven door mijn eigen voorliefde voor kleding én mijn eigen homoseksualiteit wil ik onderzoeken of er bepaalde relaties te ontdekken zijn in het kleedgedrag van homoseksuele mannen. In de nieuwe blogs genaamd 'Weekje Wetenschap' zal ik iedere week een update plaatsen over wat ik zoal gedaan heb op het gebied van mijn onderzoek. Op deze manier blijven jullie up-to-date en heb ik tegelijkertijd een stok achter de deur om te blijven onderzoeken. Want ja - hoe interessant mijn onderzoek ook is soms blijft het toch lastig om er het juiste moment voor te zoeken. Deze week, de eerste blog: bronnenonderzoek! 

Tot en met het eind van het jaar zal ik me storten op literatuuronderzoek. Voor mijn onderzoek van deze week stortte ik me voornamelijk op 3 teksten: 'Paradoxes of Sexuality, Gay Identity, and the Closet', ''Not hiding, Not Shouting, Just Me': Gay Men Negotiate Their Visual Identities' en 'Old Gay Men's Bodies and Masculinities. 

De eerste tekst, 'Paradoxes of Sexuality, Gay Identity and the Closet', vertelt zoals de titel al doet vermoeden over de paradox waarin een persoon gevangen kan raken, wanneer hij/zij wel of juist niet uit de kast komt. In de tekst staat het volgende:

'The previously identified premises of sexuality, gay identity and the closet can trap a gay person in interactional paradox. As an invisible identity (premise two), gay identity is tied to the closet (premise one). The closet construct makes sense only in relation to heteronormative contexts (premise three) and is a construct that requires a person to leave the metaphoric space by saying or doing something indicative of same-sex desire. A gay person can decide to stay safely in the closet, as coming out - the revealing of a potentially stigmatized identity (premise four) - can be dangerous (premise five). However, the closeted person may be held accountable for being unhealthy, immature, and politically irresponsible (premise six) should her or his (invisible) gay identity (premise two) leak at a later time. A healthy, mature, and politically repsonsible gay person is one who not only comes out (premise six) but also stays out - that is, arrives to the end of the coming-out process (premise seven). But if coming out never ends (premise eight) and if every new interaction makes for a new disclosure of (invisble) identity (premise two), then a gay person can be fully out (premise seven) only if she or he comes out immediately upon meeting unfamiliar others. However, in doing so, the person puts herself or himself at risk in every new encouter (premise five).'  

Deze tekst gaat dus uit van 8 stellingen aan de hand waarvan een paradox geschetst wordt. Hoewel ik me op zich in deze schets wel kan vinden, is de rest van het artikel naar mijn mening minder waardevol voor het onderzoek. Maar goed, soms moet je ook dingen lezen om te weten te komen dat het niet bruikbaar is. 

Een zeer waardevol onderzoek voor mijn eigen onderzoek is ''Not Hiding, Not Shouting, Just Me''', een onderzoek naar de manier waarop Britse homoseksuelen hun uiterlijk en kleedgedrag duiden en welke moeilijkheden zij hierbij tegenkomen. De algemene conclusie is dat zij zich niet verstoppen (hiding), maar dat ze zich ook niet té gay kleden in verband met gevaar (shouting) en dat ze vooral zichzelf zijn: gewone mannen die toevallig homo zijn. Daarnaast zit de vragenlijst waar de onderzoekers hun onderzoek/interviews op baseerden ook bij de tekst - erg handig, want wellicht zijn deze vragen wel toepasbaar voor mijn eigen onderzoek. Dit artikel was ook erg gemakkelijk te lezen, wat voor de verandering ook fijn is aangezien niet ieder academisch artikel even gemakkelijk weg leest. 

Als laatste las ik een artikel genaamd 'Old Gay Men's Bodies and Masculinities' en wat me hierbij opviel was dat er erg veel nadruk werd gelegd op de sociale status van deze mannen. Het waren grotendeels blanke mannen en in ieder bevinding werd benadrukt: 'Ja, maar gezien de sociale status/afkomst van de mannen zou het bij een andere groep nog veel erger zijn'. Op zich een logische veronderstelling, maar naar mijn idee te nadrukkelijk aanwezig. Daarnaast vond ik wel interessant om te lezen over de verhouding tussen oude homo's en de gay community. Er wordt hier gesteld dat deze mannen vaak eenzamer zijn (aangezien ze niet meer uitgaan en actief deelnemen) maar ook dat ze vaak niet gezien worden (afgewezen voor een jonger exemplaar). Daarnaast is dit een bijzonder onderzoek omdat er voor deze groep mensen ('oude homo's') tot nu toe nog maar weinig aandacht was. Hoewel mijn onderzoek in eerste instantie vooral zou gaan over kleedgedrag begin ik me langzamerhand te realiseren dat enkel kleding wellicht te beperkt is en dat ik het ook over bodyissues en dergelijke moet gaan hebben..

Tot volgende week! 

Meer lezen
Adams, T.E. (2010): 'Paradoxes of Sexuality, Gay Identity and the Closet'
Slevin, F.K. en Linneman, T.J. (2010): 'Old Gay Men's Bodies and Masculinities'.
Clarke, V. en Smith, M. (2015) '''Not Hiding, Not Shouting, Just me'': Gay Men Negotiate Their Visual Identities', Journal of Homosexuality, 62:1, 4-32.






You Might Also Like

0 reacties